27/2/09

BLOGOSFERA (2a tasca L20)



...Anècdota inicial...


Aquesta segona tasca ha estat molt productiva per a mi i inclús diria que MASSA, per desgràcia, ja que he sigut capaç de passar-me hores i hores davant la pantalla de l'ordinador buscant pàgines, enllaços, etc. És tant interesant i emocionant vore blogs de mestres d'infantil en les que comparteixen els seus afers diaris a l'aula, les seues reflexions i recomanacions, les fotografies dels xiquets realitzan les activitats...que no podia parar de buscar!! i és que trobava de tot!!

Per aquesta raó la tasca de seleccionar-ne cinc ha estat un gran dilema per a mi: tenia un llistat de 32 blogs d'educació infantil! O.O Doncs bé, després de varies hores d'indagacions novament en aquests blogs , he anat esborrant del llistat la majoria (molt al meu pesar) fins que he aconseguit reduir-los a 9.

Un cop ací els he ficat tots al gadget que havia creat. En especial m'havia agradat moltíssim un blog que estava escrit pels alumnes d'infantil de 3 anys d'un cole..m'ha cridat l'atenció perquè m'ha obert els ulls sobre l'aplicació dels blogs a l'aula d'infantil, ja que jo no ho veia molt clar, i menys amb alumnes inicials del segon cicle d'infantil (per les limitacions de lecto-escriptura, maduresa, etc.)
  • PROBLEMA:quan anava a eliminar un altre blog....sense voler he esborrat aquest que dic!!!i no me'n recorde del nom! :(
*pero confie en que alguna companya l'haja trobat o trobar-lo jo un altre dia amb més temps...



1. A la recerca dels blogs!
En un primer moment vaig utilitzar els cercadors que es propossaven a les instruccions de l'aula virtual ( ) i anava ficant paraules clau: infantil, tic, educació, TIC, blogs educatius, etc.

Però de seguida vaig utilitzar els propis blogs que havia trobat com a cercadors d'altres. Com? Molt fàcil! mirant el seu blogroll, és a dir, el llistat de blogs. D'aquesta manera trobava blogs molt interesants que no m'havien aparegut en la primera recerca i, cal dir, que eren molt més interesants.

En una de les meues troballes més fructíferes (que com he comentat abans alguna no ha tingut final feliç...) he trobat: Premio espiral edublogs d'on he pogut traure moltes pàgines web i, per supossat, blogs.


2. Selecció: el procés més costós!


Al principi de l'entrada ja he donat senyals de la meua fasinació pel món edublogger (mismo) i de les meues dificultats a l'hora de seleccionar:

  • Per què?
Perquè he trobat tantes coses i tant interessants que de pensar que hi havia de reflectir 5 només...no s'havia per on començar a retallar! ...però una simple rellegida a les instruccions de la a tasca m'ha donat el criteri que necessitava: només ficaré aquells blogs que facen referència a Educació infantil i NTIC.

Al aplicar aquest criteri, he tingut un altre problemeta: tot blog d'educació infantil té les dos coses!!! perquè el simple fet d'utilitzar el blog ja fa referència a la relació entre NTIC i E.Infantil! Damunt també he trobat entrades concretes a molts blogs que parlaven del tema però a la resta del blog no s'anomenava res més...així que la decisió ha estat molt complicada.

  • Criteris finals de selecció:
Com interesants eren tots, no he tingut més remei que pensar-ne un criteri. I ha sigut el següent: tenint en compter que una de les principals característiques del blog és la quantitat d'enllaços que trobem (com he pogut comprovar) i que actualment segisc els blogs de les meues companyes que han fet la mateixa tasca que jo de buscar...si no ho fique jo ja ho ficaran unes altres!! ^^

Com podreu observar a la barra lateral, aquests són els "guanyadors":

3. Un altre nivell de decisió... i comentari.


Després d'haver triat, per fí, cinc bloggs ha arribat l'àrdua tasca d'escollir una entrada de totes elles. Per a escollir-la he anat entrant als bloggs que havia escollit i he buscat per categories o etiquetes de les entrades. He trobat d'interessants però eren entrades de fa molt de temps, i com un dels requisits era que fora actual...

Al final he decidit escollir una entrada pertanyent al blog ORDENADORES EN EL AULA en el qual l'autor, Manuel Area Moreira, realitza un comentari sobre una noticia publicada a Magisnet (11/2/2009).

En aquest article es parla de l'opinió de les editorials més importants a Espanya sobre les noves tecnologies a l'educació, del futur del llibre de text i del projecte Agrega principalment. Com que l'entrada que he escollit feia referència a la notícia abans nomenada, l'he llegida primer per a poder fer un bon comentari, però de tota manera l'autor del blog ha aconseguit resumir les idees centrals del text afegint la seua opinió:

- Reflecteix el caracter capitalista e interesat de les editorials per voler mantindre el llibre de text com a mitja d'obtenció de diners pese a la propera possible substitució del format paper pel electrònic o digital (e-books per exemple).

- El fet de que les editorials reconeguen que el projete Agrega els repercuteix a elles negativment perquè es fan públics una sèrie de recursos pels quals ells podrien obtindre benenficis.

  • M'agradaria completar el resum de l'entrada fent referència a varies opinions dels entrevistats que he recuperat de l'entrevista en Magisnet.

Per una part, l'opinió de Manuela Lara Lara, directora de Marketing de Santillana en Red. Em pareix lamentable que es tinga aquesta visió del mestre però encara més que tinga certa part de raó.

Manuela Lara Lara. Yo también pienso que el libro de texto sigue siendo el eje central de la clase, porque al final lo que hace el professor es seguir prácticamente el planteamiento del libro, que hace una interpretación que él no sabe o que no tiene tiempo.
Un text que completaria la meva visió i també la de l'autor del blog seria: Libros de texto y control del currículum de Jurjo Torres i sobretot m'agradaria destacar l'exemple comparatiu que s'utilitza al text per als llibres de text: compara el treball de l'obrer amb una màquina, amb el del mestre amb un llibre, és a dir, ambdós es dediquen a vigilar, o directament son suplantats per les ferramentes utilitzades; la creativitat del mestre no té lloc en aquest sistema educatiu basat en els llibres de text.


J.M.N. (...) Pero crear un material para un gran número de profesores y tener la certeza de que eso sirve para todos, a día de hoy ese conocimiento sólo lo tenemos nosotros.

Ací torna a apareixer el menyspreu a la tasca docent i es fiquen en entredit les seues competències professionals. Pense que els recursos sempre s'han d'adaptar a les característiques de la classe i del professor, etc. i és precisment el docent qui ha d'efectuar questa tasca de creació i concreció, i no les editorials, que no són coneixedores de le característiques concretes de cada situació: no hi h una fòrmula que funcione a tots els llocs en l'educació.


4. Alguns blogs que m'interesen

Després de seleccionar els blogs referents a l'educació i TIC he buscat d'altres que m'interesaven. Alguns ja els coneixia d'abans i només he tingut que afegir-los al meu blogroll. Però els altres els he trobat ficant paraules clau als cercadors abans nomenats o també els he trobat gràcies als blogrolls d'altres blogs.



5.Reflexió final: què he après de tot açò?


Aquesta tasca ha sigut un procés de descobriment de la xarxa; he pogut observar la gran quantitat i varietat d'informació que hi ha a l'abast de qualsevol que tinga accés. Per aquesta raó tant l'educació en les TIC com en el desenvolupament d'una capacitat crítica i investigadora serien uns punt a tindre en compte en la formació de les noves generacions docents i, per tant en les aules dels centres educatius. La gran quantitat d'informació que hi ha a la xarxa d'internet no sempre és correcta i moltes vegades no es correspon amb el nom del blog o la seua descripció.

Per un altra banda, buscar, trobar, llegir i seleccionar bloggs sobre els temes propossats m'ha ajudat a comprendre la utilitat dels bloggs com a recurs docent i de docència. La gran quantitat de bloggs d'educació infantil m'ha fet modificar la meua concepció de la utilitat del blog com a recurs didàctic, ja que he pogut observan una gran quantitat d'exemples on s'aprecia l'utilitat i necessitat del seu ús a l'aula d'infantil.




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada